Ämnen

Events (6) Modellfoto (7) Teknik (8) Uppdrag (4) Övrigt (2)

söndag 28 mars 2010

Porträtt med blandade lampor

Här är ett litet uppdrag som handlade om att plåta och intervjua några personer. Miljön är en hotellreception, och jag ville fånga det befintliga ljuset och stämningen som fanns. Det var dock alldeles för svagt för att återge personen utan extra blixt. Problemet med blixten är att den helt förstör det befintliga ljuset. Lösningen blev att exponera efter bakgrunden med lång slutartid och sedan låta en manuellt inställd blixt studsa i taket och lätta upp ansiktet. Blixtens korta brinntid gör att man fryser huvudmotivet, trots den långa slutartiden. Jag vet inte hur långa tider man kan jobba med, det måste utforskas nån dag. Objektivet är Nikons lilla simpla AF 50/1,8D. Det är skarpt och kan ge väldigt fin bakgrundsoskärpa. Helt fantastiskt till porträtt -rekommenderas starkt. Så här blev i alla fall resultatet.

3 kommentarer:

  1. Du har lyckats jätte bra med detta tycker jag. Vilka värden använde du?

    SvaraRadera
  2. Tack! Körde på 1/40 sek, bl 2,8 och ISO 250. Efteråt har jag provat att går ner på 1/25 sek, men det gick inte så bra. Det blev skakigt. Kanske om man har objektiv med stabilisering alternativt ett stativ.

    SvaraRadera
  3. Jag har provat att fota med 1/15 del och bländare 5 med ISO 200-300 i simhallar och det funkat perfekt. Då har jag använt D70s och SB800 eller 900 på kameran. Inget skat om man är stadig på handen. Tror inte att objektivet haft någon stabilisering på sig. Dessa kort är tagna med dessa inställningar: http://www.falusim.se/Nyhetsarkiv.asp?ArticleID=257
    och http://www.falusim.se/Nyhetsarkiv.asp?ArticleID=249

    //J

    SvaraRadera