Ämnen

Events (6) Modellfoto (7) Teknik (8) Uppdrag (4) Övrigt (2)

måndag 15 mars 2010

Fett, men inte så nice

Jag har en gammal superglugg, som var en riktig dyrgrip på 90-talet. Nikons ljusstarka 80-200 2,8 var föregångare till den 70-200 2,8 VR som är alla Nikonisters våta dröm idag. Den nya kostar en bit över 20 000 och rätt svår att motivera om man inte är yrkesfotograf eller väldigt rik. Min gamla variant kom jag över begagnad för en bråkdel av den summan. Den är stor, den är tung, den ger fotografen belastningsskador i armarna efter några timmars plåtande. Men tar fruktansvärt skarpa bilder. Man kunde det där med glas och mekanik även förr. Dessutom är den så gedigen att man kan använda den att slå i spik med om man skulle vilja. Det är trevligt att Nikon har hållit fast vid en standard som gör att i princip alla objektiv som tillverkats fortfarande passar till nya kameror.
Nu är bara problemet det att den här gamla vännen behöver lite service. Bländaren i ett objektiv består av ett antal lameller som bildar den lilla öppning som ljuset kommer in igenom. Dom ska gå lätt och fint, men det är inte helt ovanligt att det tränger in olja som smetar sig fast mellan lamellerna. Då segar det sig och man får överexponerade bilder, i mitt fall på bländare mindre än 4. En service är att vänta. Hoppas bara att jag hittar någon som gör det till rätt pris. Är inte helt beredd att skrota den här gamla klenoden riktigt ännu. -Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar